Tuesday, 18 December 2012

Emping Padi **Wink** **Wink**


Siapa tau dan pernah makan emping padi ?????

Bagi yang tau,Tahniah....
Bagi yang xtau nak kena nie......

Menurut Wikipedia Emping padi ialah :-

Sejenis makanan ringan yang diperbuat daripada padi.

Padi pulut yang lewat ditanam, khas sebagai penutup musim menanam padi, biasanya lebih lambat masak dan akan dituai semasa masih hijau dan sesuai untuk dijadikan sebagai emping.

Padi tersebut akan di tuai dan digemal dan dilerai. Padi yang lerai tersebut akan ditumbuk dengan menggunakan lesung kayu. Gula dan kelapa parut akan dicampurkan bagi menghasilkan emping dan renga sebagai satu resmi yang menjadi tradisi dikalangan pesawah.

Pesta mengemping padi kebiasaannya menjadi satu acara yang dinantikan kerana pada masa dahulu, pada ketika itu lah para pemuda kampung dapat mencari pasangan hidup atau gadis-gadis kampung bergaul di bawah pengawasan orang-orang tua. Kg Lonek, Jempol merupakan salah satu kampung di Negeri Sembilan yang masih mengekalkan acara mengemping padi sebagai acara tahunan sehingga sekarang.

Menurut aku pulak....dia mcm snak kudap2 yang susah sebenarnye nak dapat kat Kuala Lumpur nie....
Aku pernah makan sekali je kat kampung,tapi aku tak pasti kampung tu dekat belah mak ke belah abah....
Itu pun masa kecik2 dulu kala....

Sejak mengandung ni ade laa sekali tu aku mcm terasa-rasa je emping padi tu kat tekak....
Tapi xberani aku nak mintak kat suami aku....dia pun xpernah tau mende alah tue ape dia huhu....

Last Week aku pergi ke Baling,Kedah untuk menghadiri Majlis Perkahwinan Cousin aku....
Dalam banyak2 sedara aku ada,itu je yang duduk paling jauh pun....
Yang lain semuanya duduk KL kan....
So apa la salahnya aku pergi melawatkan....

Dekat sana,aku dah ternampak emping padi !!!!!
Bersepah2 ada jual dekat Pasar Baling tue....YUMMMMM

Terus aje aku amek 2 paket...sepaket dah la RM 2.00 aje ko.....
Murah gila bagi aku la kan....itu belum aku cerita pasal petai dia yang murah tu lagi....

Ok balik je KL aku terus buat....
Nasib baik Ibu Mertuaku tahu makanan ini kan....

Senang je buat dia,xperlu masak pun....

Bahan diperlukan :-
  • Emping padi (opcoz la kan)
  • Gula (elok kalau gula kabung)
  • Garam
  • Kelapa putih parut
Cara Penghidangan :-
  • Korang gaulkan aja semua bahan2 kat atas tu....
  • Sukati la nak gaul guna tangan ke sudu....
  • Sambil2 tu korang rasa la manis lemak masin dia cukup ke tak....
  • Selagi x cukup tambah sampai dapat rasa yang korang suka....

Dan hasilnya ......


3 mangkuk jugakla aku bedal kan....
Nampak je sikit nak habis punya la payah sebab macam aku je yang suka makan kat rumah mertua aku tu kannnn.....
Sampai bila pun xkan habis huhuhu

Kalau mende alah ni kat rumah mak aku....xsampai setengah jam je dah habis.....^___^






My 1st Scan


12 Disember 2012 sememangnya tarikh yang amat cantik.... 
Dan pada tarikh itu juga la aku ada appoinment dgn Klinik Kesihatan Ibu dan Anak.... 
Tapi tak ape la sebab appoinment dengan doktor untuk scan..... 
Gila ko x Excited,last scan masa aku bleeding 15 Oktober 2012...hehehehehe 

So far kesihatan aku dan baby ok jer....Alhamdulillah.... 
N then bila saat untuk scan aku jadi nervous x hengat kan.... 
Ntah ade ke xde isinya.... 
Ntah ok ke idok si kecik kat dalam tue.... 
Maklum la aku mengandung ni mabuknya kurang.... 
Perutnya pun x nampak sgt sebab aku memang semulajadi gemuk kan.... 

Bila doktor letak je mende alah tu memang mule2 gelap gulita perut aku.... 
Ah sudah....mana anaknya????
Slow2 ade cahaya....
Nampak kepala dia....tangan dia....jantung dia....kaki dia....
Si kecik gerak2 jugak rupanya....
Tapi kenapa xrasa pon ????

Lemak tebal ke doktor????
Doktor gelak jer....dia kata lagi 2 minggu aku akan rasa pergerakannya....
Sebab ni kan anak pertama....kadang2 si ibu xperasan pergerakannya....
Si Kecik membesar seiring dengan usia masa tu 17 minggu....
Duduk diam2 ye anak...lagi 5 bulan kita jumpa k ^___^

Semoga Selamat Semuanya *_*
Alhamdulillah dan semoga membesarla dia dgn sihat dan sempurna,Ameen ^__^

Monday, 10 December 2012

KISAH BENAR: SECEBIS CERITA DUKA DARI GANGNAM

PERINGATAN !!!

Cerita ini aku copy paste dari Facebook yang dishare oleh rakan2 FB...Sejauh mana kebenarannya Wallahualam ....

Yang baik kita jadikan iktibar dan yang kurang baik minta dijauhkan...ameennn ^__^

Lagu yang menjadi fenomena masa kini ^__^


KISAH BENAR: SECEBIS CERITA DUKA DARI GANGNAM
oleh Mohamad Sidik pada pada 7hb Oktober 2012 pukul 12.14 ptg

Malam tadi setelah keluar dari masjid seusai seles
ai solat Isyak di masjid berdekatan dengan rumah, saya berjalan kaki seorang diri pergi ke sebuah kedai makan untuk makan malam. Pengunjung di kedai makan yang saya tuju itu agak ramai dan boleh dikatakan hampir kebanyakan meja di kedai tersebut sudah penuh. Saya memilih untuk duduk di salah sebuah meja di bahagian paling hujung seorang diri yang ketika itu tiada orang di meja tersebut. Apabila pelayan datang saya pun memesan makanan yang saya mahu. Selepas beberapa ketika pelayan tersebut pergi datanglah pula seorang gadis muda berkulit cerah berjubah dan bertudung hitam gaya wanita Arab ke meja saya seraya bertanya,

"Tuan, boleh saya duduk di sini..? Kamu lihat, tempat-tempat di meja lain semua sudah penuh.."

"Oh, ok.. tak mengapa. Silakan duduk.." jawab saya agak terkejut dengan sapaan gadis itu. Perbualan kami dalam bahasa Inggeris.

Kemudian pelayan datang kepadanya dan dia hanya memesan 'fresh orange' untuk minuman. Apabila pelayan pergi saya memberanikan diri bertanya kepadanya dengan rasa pelik, "Kamu seorang diri sahaja? Dan kamu kelihatan bukan orang Malaysia, bukan?"

Dia mengangkat wajahnya dari telefon pintarnya ke arah saya lalu menjawab dengan tersenyum, "Oh saya dari Korea Selatan, dan saya ingin ke rumah seorang kawan.."

"Oh Korea Selatan.. sekarang negara itu sedang 'famous' dengan tarian Gangnam Style.." jawab saya spontan bersahaja sambil tersenyum dan menganguk-angguk sendirian tatkala mata gadis itu kembali ke telefon pintarnya sambil menggerak-gerakkan jarinya di atas skrin sesentuh dan kadangkala dia juga tersenyum seorang diri melayan sesuatu dari telefon pintarnya.

"Gangnam Style..? Apa yang kamu tahu tentangnya.. ia tarian yang dilaknat Tuhan. Saya menganggapnya diilhamkan oleh Iblis kepada artis itu." jawabnya dengan nada yang tegas dan berani.

"Oh ok ok, minta maaf..saya tak bermaksud menyinggung perasaan kamu.." jawab saya serta-merta.
Perbualan terhenti seketika beberapa lama. Selepas kira-kira 15-20 minit pelayan kembali datang dengan membawa pesanan saya dan minuman gadis itu.
"Kamu mahu tahu apa yang saya tahu tentang Gangnam?" tanya gadis kembali itu kepada saya.

"Jika kamu berminat untuk bercerita kepada saya, saya akan mendengarnya…" jawab saya dengan tenang sambil mula menghirup jus tembikai susu yang saya pesan.
"Ok sekejap beberapa minit, selepas saya membalas mesej-mesej ini.." jawabnya sambil jari-jemarinya ligat bermain di dada skrin telefon pintarnya.

Saya hanya mengangguk-angguk sambil mengangkat kening dan mula menyuap makanan dengan sudu ke dalam mulut walaupun saya sedar bahawa memakan dengan menggunakan tangan itu lebih menepati Sunnah Rasulullah SAW.

"Baik, sekarang saya akan bercerita tentangnya.. ia sesuatu yang menarik tetapi pelik dan menakutkan." kata gadis itu kembali.
"Ok, seakan-akan ada satu perkara besar yang kamu ingin sampaikan kepada saya." jawab saya kembali sambil mulut mengunyah nasi.

Kemudian dia diam kira-kira sepuluh saat, mengambil nafas lalu memulakan ceritanya kepada saya,

"Di Gangnam ada satu pertandingan pelik yang diadakan untuk gadis-gadis muda untuk menjadi perempuan-perempuan simpanan bagi orang-orang kaya dan para jutawan. Kebanyakan gadis muda yang menyertai pertandingan tersebut adalah mereka yang ingin mencuba nasib apabila gagal mendapat tempat dalam pekerjaan atau terlalu teruja untuk menikmati hidup mewah bersama orang-orang kaya… mereka dijanjikan dengan hadiah yang sangat lumayan, kereta mewah, jet peribadi dan rumah besar seperti istana dengan kolam renang jika memenangi pertandingan tersebut."

Kemudian dia diam lagi... kali ini dia pula meminum minuman 'fresh orange'.. dia diam dengan agak lama tanpa berkata apa-apa.
"Ok, kemudian..?" tukas saya lagi ingin tahu.

"Oh, ia sesuatu yang amat dahsyat dan keji dan saya hampir tidak mahu menceritakannya kepada kamu. Tapi saya akan cuba ceritakannya juga agar kamu dapat tahu apa kisah benar yang berlaku.." sambungnya lagi.

"Iya, sila sambung lagi... saya memang ingin tahu tentangnya." balas saya lagi.
"Ok... Pertandingan itu, untuk sampai ke tempat pertandingan tersebut, para peserta yang terdiri daripada perempuan-perempuan muda yang cantik masing-masing dikehendaki menunggung seekor kuda kira-kira 500 meter dari tempat para peserta berkumpul ke tempat pertandingan yang merupakan sebuah istana besar dan mewah milik seorang jutawan di Gangnam. Kamu bayangkan, mereka semuanya menunggang kuda dengan memakai kasut tumit tinggi, baju jarang dan skirt singkat yang seksi sambil diiringi pihak penganjur pertandingan dengan helikopter.."

"Setelah sampai di sana mereka disambut oleh pihak penganjur di istana itu dan dibahagikan kepada dua kumpulan. Setiap kumpulan akan melalui dua laluan yang berbeza. Pertandingannya ialah laluan berhalangan untuk sampai ke destinasi yang terakhir. Ia seperti pertandingan dalam rancangan ‘Wipe Out’ di dalam TV jika kamu pernah melihatnya. Setelah sampai di destinasi terakhir pula, para peserta yang berjaya dari dua kumpulan itu akan bertarung pula sesama sendiri. Jika pihak lawan tewas maka peserta yang masih bertahan akan dianggap sebagai pemenang dan mendapat wang bernilai jutaan USD. Laluan berhalangan itu sangat berbahaya, namun para peserta hanya melakukannya dengan memakai kasut tumit tinggi dan pakaian seksi mereka sambil disaksikan dan disorak oleh para jutawan yang melihat aksi-aksi mereka tersebut dari sebuah ruang balkoni bilik mewah di istana tersebut. Saya tidak pasti ianya dirakam ataupun tidak."

Terus-terang, ia adalah pertandingan membunuh diri yang paling gila…"
"Ok, kemudian.. apa yang berlaku?" tanya saya mencelah dengan rasa teruja.

"Satu ketika di salah satu trek, para peserta dikehendaki memanjat palang-palang besi untuk melintasi salah sebuah menara di istana tersebut, palang tersebut sangat tinggi dan di bawahnya ada kolam renang. Di satu sudut yang lain, para jutawan pula menyaksikan aksi-aksi peserta dari dalam sebuah bilik mewah sambil menikmati hidangan dan minuman arak yang mahal bersama gadis-gadis mereka."

"Ramai perserta ketika itu yang terjatuh ke bawah ketika cuba memanjat palang-palang besi tersebut. Ada yang terhempas ke lantai dan kepalanya pecah. Ada yang patah tangan dan kaki. Ada yang pecah badannya. Kolam renang tersebut penuh dengan darah dan ada yang mati lemas ketika jatuh ke dalamnya setelah gagal untuk berenang keluar dari kolam renang yang dalam tersebut. Mereka semua para gadis yang tidak berupaya dan mereka sangat kasihan."

"Yang lebih keji daripada itu, mereka yang tercedera ketika itu langsung tidak dibantu.. malah dibiarkan sahaja untuk disorak dan ditertawakan oleh para jutawan yang melihat mereka sepanjang pertandingan. Akhirnya apa yang saya tahu, hanya dua orang gadis sahaja yang berjaya melepasi laluan itu daripada keseluruhan 30 orang gadis yang menyertainya... saya dikhabarkan walaupun dua gadis itu akhirnya berjaya, mereka kini hidup dengan trauma dan penuh ketakutan di sisi para jutawan gila tersebut. Mereka kini hidup seperti hamba di dalam istana zaman purba. Tiada tamadun dan tiada akhlak... hanya menjadi hamba suruhan lelaki-lelaki kaya yang merantai hidup mereka sahaja. Lebih malang lagi gadis-gadis yang sudah terjerumus ke sana tidak boleh lari daripada golongan kaya gila itu. Jika cuba untuk lari kemungkinan mereka akan dibunuh."

Sampai di sini tiba-tiba gadis itu sebak... wajahnya berubah dan air matanya serta-merta mengalir laju dan menangis teresak-esak.
Saya sudah tentu sangat terkejut dengan perubahannya secara tiba-tiba itu, dan cuba memujuknya,

"Hey, please don't cry here… people will look to us. Please calm down. I'm sorry so much to make you telling me this story…" kata saya kepadanya perlahan dengan suara hampir berbisik.

Namun saya membiarkannya dengan keadaannya itu untuk beberapa ketika. Kemudian saya berkata kepadanya, "Saya tak tahu apa sebenarnya yang membuatkan kamu menangis, tapi saya minta maaf banyak-banyak kerana disebabkan saya kamu menangis. Sebenarnya saya sangat terkejut mendengar cerita kamu. Ia sesuatu yang sangat dahsyat yang belum pernah saya mendengarnya sebelum ini.."

Ia ok... ia ok... ia ok... (sambil mengesat air matanya dengan sapu tangan miliknya)... maafkan saya kerana tiba-tiba bersikap pelik tadi. Kamu tahu, salah seorang gadis yang mati kerana pecah badannya ketika jatuh di pinggir lantai kolam renang itu ialah adik perempuan saya sendiri... Ibu saya membunuh diri kerananya dan bapa saya menjadi gila. Setelah ibu saya membunuh diri bapa saya sakit selama berbulan-bulan lalu akhirnya meninggal dunia."

Pada waktu ini dia kembali diam beberapa minit… saya pula tergumam dan tidak terkata apa-apa… setelah itu dia menarik nafasnya dalam-dalam lalu menyambung kembali kisahnya,

"Ibu-bapa saya hanya memiliki dua orang anak perempuan dan adik saya sudah menjadi mangsa kepada nafsu gila orang-orang kaya Korea."

"Sejurus selepas tamat pertandingan tersebut, saya dihubungi seorang wanita yang memberitahu bahawa adik saya telah pengsan dan cedera parah kerana kemalangan dan saya dikehendaki ke hospital untuk melihatnya. Wanita itu menyatakan dia mendapat nombor telefon saya daripada adik saya. Apabila saya dan ibu-bapa saya tiba ke hospital, kami dikhabarkan adik saya telahpun meninggal dunia. Saya memarahi wanita tersebut dan mendesaknya bertubi-tubi untuk menceritakan kisah sebenar kepada saya... dan akhirnya selepas beberapa hari dia menceritakan keseluruhan kisah ini kepada saya. Setelah tahu kisah sebenar, kami sekeluarga meraung dan menangis macam orang gila kerana tidak pernah menyangka adik saya sanggup menyertai pertandingan gila tersebut hanya untuk hidup mewah sebagai gadis simpanan orang-orang kaya. Namun wanita itu berkata ia adalah pilihan adik saya sendiri."

"Beberapa minggu kemudian ibu saya membunuh diri pada satu malam dengan menelan aspirin sebanyak 200 biji. Keesokan harinya ibu saya koma dan apabila saya dan bapa menghantarnya ke hospital, pada malam harinya dia meninggal dunia. Bapa saya pula selepas itu sakit jiwa sebelum mengalami sakit tenat yang membawanya meninggal dunia. Saya pula hidup tidak menentu dan mujurlah masih mempunyai seorang sahabat wanita beragama Islam yang terus berjuang agar saya dapat meneruskan kehidupan dengan tabah. Berulang-ulang kali dia mengingatkan kepada saya bahawa kehidupan ini adalah anugerah Tuhan dan orang yang beriman tidak akan berputus asa."

"Dan kerana itu saya melihat kamu kini sebagai seorang Muslimah..?" saya mencelah ceritanya.

"Alhamdulillah, terima kasih kepada Tuhan. Sahabat saya itu telah membawa saya berjumpa dengan seorang imam di bandar Seoul untuk memulihkan semangat hidup saya. Imam itu mula bercerita kepada saya tentang Allah, Islam dan Nabi Muhammad. Saya menerima segala ajarannya dengan lapang hati seakan-akan ia satu-satunya pilihan yang ada. Benar, Islam adalah satu cahaya yang sangat terang seperti matahari dan mendamaikan seperti bulan purnama yang kembali menyuluh seluruh hidup saya dan saya terus berubah kepada agama ini tanpa ragu-ragu. Dan kamu tahu tak, jiwa saya berasa sangat-sangat tenang dan damai ketika mendengar ayat-ayat Al-Quran yang berkumandang di ibu pejabat markaz Islam di bandar Seoul. Imam itu salah seorang ahli pengurusnya. Saya tidak pernah mendengar muzik-muzik yang sangat indah seperti ayat-ayat Al-Quran sebelum ini dalam hidup saya."

Kini suara gadis itu kembali gagah seraya berkata, "Alhamdulillah, saya bersyukur kerana diselamatkan Tuhan dan kembali dihidupkan semula sebagai seorang Islam setelah saya kehilangan segala-galanya akibat kekeringan jiwa masyarakat dunia terutama masyarakat Korea yang hidup sesat tanpa agama. Mereka semua telah sesat tanpa panduan hidup yang benar daripada Tuhan."

Setelah itu dia diam dan meminum minumannya...

"Kisah kamu amat menarik tetapi menakutkan. Adakah kamu sudah mengambil tindakan undang-undang bagi pihak adik kamu, atau melaporkannya kepada media atau berbuat sesuatu?" ujar saya kembali kepadanya.

"Lupakan sahajalah, saya sudah melaporkannya kepada pihak polis, sudah menceritakannya kepada beberapa orang wartawan dan melaporkannya secara bersumpah kepada beberapa orang peguam. Pihak polis enggan melakukan pendakwaan kerana tiada bukti-bukti yang kukuh mengenainya. Tiada video dan tiada saksi-saksi lain yang mahu tampil kepada pihak berkuasa selain saya. Mungkin ada namun ia tidak memadai. Wanita yang membawa adik saya ke hospital itu juga sudah menghilangkan diri. Saya cuba menghubungi nombor telefon bimbitnya berali-kali namun dia tidak dapat dihubungi. Kali terakhir saya mendengar tentangnya melalui seorang peguam yang mendapat khabarnya daripada seorang detektif polis ialah dia sudah meninggal dunia akibat kemalangan. Para peguam lain dan wartawan yang saya ceritakan kisah ini kepada mereka kesemuanya telah diugut untuk tidak mendedahkannya kepada umum. Mungkin begitu juga yang terjadi kepada mangsa-mangsa yang lain. Laporan polis di sana pula menyatakan gadis-gadis yang meninggal dunia akibat cedera parah itu adalah kerana rabung palang-palang besi di istana itu roboh ke bawah ketika mereka semua sedang berada di atasnya kerana ketika pihak polis sampai di sana palang-palang besi itu sudah pun dirobohkan. Manakala mangsa-mangsa yang masih hidup setelah kecederaan masih mengalami trauma yang dahsyat dan ada yang cacat seumur hidup walaupun mereka mendapat bayaran ganti rugi insurans yang banyak. Apa yang saya tahu mereka semuanya diugut akan dibunuh jika mendedahkan peristiwa sebenar kepada pihak polis. Yang pasti di sana wujud monster-monster besar yang menutupi kes ini termasuk menteri-menteri kerajaan… ia berkaitan dengan wang dan kuasa. Dan sudah tentu kamu tahu apa yang wang dan kuasa boleh buat pada kita." jawabnya lagi dengan panjang lebar yang sarat dengan hujah.

"Oh, ok... ianya sesuatu yang gila pernah saya dengar. Jadi sekarang berapa umur kamu dan mengapa kamu berada di Malaysia? Dan... apa yang kamu sedang buat di Malaysia sekarang? Dan lagi… bilakah peristiwa sedih itu berlaku?" tanya saya bertubi-tubi kepadanya dengan rasa ingin lebih tahu.

"Kamu agak saya berumur berapa…?"
"Saya tidak mahu mengagak dan saya tidak tahu berapa umur kamu."

"Kisah sedih itu hanya berlaku pada tahun lepas, dan saya tidak mahu sebut apa bulan dan harinya. Cukuplah kamu tahu ia berlaku pada tahun lepas. Kini saya berumur 29 tahun dan saya di berada di Malaysia kerana ingin cuba mendaftar kursus bahasa Arab di ******* University dengan sahabat wanita Muslimah saya dari Korea itu. Tadi saya bertemu-janji dengannya untuk bertemu di sini. Kami rakan serumah dan dia tadi menziarahi rakan kami orang Malaysia di kawasan ini. Saya sampai ke sini lewat sedikit dengan teksi.” jawabnya berterus-terang dengan nada jujur.

"Oh, kamu sungguh berani. Di Malaysia tidak ramai wanita yang berani naik teksi seorang diri pada waktu malam. Terima kasih kerana menceritakan kisah ini kepada saya.. saya amat menghargainya dan mudah-mudahan suatu hari Allah akan membalas dendam untuk kamu dan mangsa-mangsa lain yang telah teraniaya..." kata saya lagi kepadanya sambil mengangguk-angguk.

"Sudah tentu...! Suatu hari nanti semua orang dan dunia akan tahu mengenai kejahatan tersembunyi di bandar Gangnam yang dilaknat itu!" tukasnya dengan nada yang keras.
"Kamu ingat artis yang mecipta lagu Gangnam gila itu menyukai cara hidup bandar Gangnam..? Saya rasa dia amat sinis tentangnya dan dia pernah berasa tertekan dengan cara hidup di sana.. namun kini dia sudah menjadi sebahagian daripada mereka. Semoga Tuhan melaknat mereka semua. Saya menyerahkan kepada Tuhan untuk membalas segala kejahatan mereka."

"Whoa... kamu nampaknya sangat marah dengan Gangnam..." balas saya sambil mengangkat kedua-dua kening dan menyedut jus tembikai susu yang masih berbaki menggunakan straw.
"Oh, jangan kamu berpura-pura seperti tiada perasaan dan tidak mempunyai perikemanusiaan.." balasnya pantas kepada saya.
"Tidak, tidak... saya benar-benar terkejut dan simpati dengan kisah kamu. Bahkan di sebalik itu, saya dapat melihat kamu seorang yang tabah, kuat dan berani." balas saya kembali untuk menenangkannya.
"Oh ya, adakah kamu datang sini dengan biaya sendiri? Bagaimana dengan suami kamu dan kerjaya kamu di Korea?" tanya saya kepadanya dengan meneka-neka.

"Hahaha, saya masih belum bersuami dan saya telah menjual segala apa yang saya ada di Korea untuk datang ke sini. Saya mahu belajar bahasa Arab di sini dan merancang mahu ke Mesir atau ke Islamic Center di Chicago selepas ini untuk belajar lebih banyak tentang Islam di sana. Kamu juga tahu, Timur Tengah kini tidak stabil dan saya masih ragu-ragu untuk ke Timur Tengah. Imam yang mengislamkan saya itu pernah memberitahu saya bahawa dahulunya dia belajar bahasa Arab dan agama Islam di Syria di sebuah universiti yang namanya An-Nur." jawabnya dengan reaksi yang kembali ceria sambil tersenyum.

"Oh dulu saya juga pernah belajar di Syria, dan universiti itu namanya Universiti Abu Nur." jawab saya.
"Oh benarkah? Ceritakan kepada saya tentang Syria... saya bertuah bertemu dengan kamu." tukasnya teruja dengan muka yang sangat gembira.

Sesampainya di sini perbualan kami mula bertukar topik kepada isu Syria dan pergolakan di Timur Tengah serta topik-topik lain yang sudah tiada kena-mengena dengan Gangnam. Saya juga bercerita sedikit sebanyak tentang latar belakang diri saya kepadanya sebagai membalas kisah hidupnya yang telah dia ceritakan kepada saya.

Lama juga kami bersembang sejak jam 9.00 malam tadi. Kira-kira jam 10.30 malam rakan gadis itu datang ke kawasan kedai tersebut dan gadis itu meminta izin untuk pergi. Dia membayar segala pesanan makanan saya dan memperkenalkan dirinya sebagai Sofiyyah dan rakannya bernama Nadiah. Katanya nama mereka berdua diberikan oleh imam yang mengislamkan mereka di bandar Seoul merangkap guru murabbi mereka di Korea Selatan. Saya pula beruntung kerana makan malam saya ada orang belanja.

Kedua-dua mereka pernah lahir sebagai manusia yang tidak pernah menganut sebarang agama di Korea namun kini Allah telah memuliakan mereka dengan agama Islam yang suci. Saya tidak tahu sejauh mana kebenaran cerita Sofiyyah tentang kisah yang berlaku kepada adiknya di Gangnam. Kebenaran kisah tersebut saya serahkannya bulat-bulat kepada Allah. Namun saya berminat untuk kongsikan kisah ini kepada para pembaca agar para pembaca dapat membuat penilaian sendiri. Kisah tersebut mungkin benar dan mungkin tidak benar. Namun, di sebalik kisah yang saya pindahkan daripada Sofiyyah ini, dapatlah kita mengetahui sesuatu dan menjadikannya sebagai pengajaran.

Apa yang saya suka kongsi satu iktibarnya ialah, saya melihat betapa Sofiyyah amat bersyukur dan menghargai nikmat Islam yang dikurniakan Allah kepadanya. Dia sanggup meninggalkan negerinya dan menjual segala hartanya demi mempelajari bahasa Arab di bumi Malaysia bagi memahami Al-Quran, malah dia bercita-cita untuk terus mengembara bagi mempelajari ilmu-ilmu Islam dan menjadi seorang pendakwah Muslimah di negara Korea untuk Islamkan lebih ramai penduduk Korea. Dia seorang yang amat berani, tabah dan cekal. Lihat saja, bagaimana dia seorang diri berani menyapa seorang lelaki asing seperti saya di awal kisah tadi. Apa yang saya lihat padanya, tiada sebarang ketakutan di dalam dirinya dan harapan hidupnya telah seratus-peratus diserahkan kepada Allah. Dia telah menjual seluruh jiwa dan raganya hanya kepada Allah semata-mata. Di sebalik kekuatan dirinya sekarang, saya juga yakin di belakangnya ada seorang murabbi mursyid yang hebat, iaitu sang imam yang telah mengislamkannya. Biasanya di sebalik orang-orang yang hebat, di belakang mereka sudah tentu ada para pendidik yang jauh lebih hebat lagi. Di dalam hati saya berkata sudah tentu peribadi sang imam itu lebih hebat lagi kerana berjaya membaiki diri Sofiyyah menjadi lebih kuat sepertimana sekarang. Ia bukanlah sesuatu yang mudah untuk memulihkan, mendidik dan membangunkan jiwa manusia yang sudah rosak teruk seperti Sofiyyah dan menjadikannya seorang srikandi yang gagah perkasa jiwanya.

Sepanjang berjalan kaki pulang ke rumah, saya banyak tertanya-tanya di dalam hati betapa kita ini begitu leka dan tidak bersyukur dengan nikmat beragama Islam yang telah Allah anugerahkan kepada kita sejak kita dilahirkan ke alam dunia.

Di dalam hati saya sepanjang pulang, "Allahu Rabbi.... alhmdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah." Sambil kaki saya sekali-sekala menyepak batu-batu kecil di jalanan dan kedua-dua tangan dimasukkan ke dalam poket jubah putih kiri dan kanan seraya muka menunduk ke arah tanah...

Sehingga saat ini saya masih tetap berfikir sendirian, kisah Sofiyyah ini ialah apa yang saya dengar berlaku di negara Korea yang maju.. bagaimana pula dengan kisah-kisah gelap seperti kisah gadis-gadis Melayu Islam yang menjadi pelacur kelas atasan di negara kita. Sudah tentu banyak juga kisah-kisah gelap yang tidak pernah kita dengar tentang mereka. Sebelum ini saya pernah juga mendengar mengenai kisah-kisah kongsi gelap di negara kita yang dilindungi oleh orang-orang besar.

Allahu Allah, betapa teruknya manusia menjadi hamba wang dan kuasa pada zaman ini... Ya Allah, selamatkanlah kami di dunia dan di akhirat...

[Kisah benar ini selesai ditulis semula pada: hari Ahad, 07 Oktober 2012, 10.55 AM

Tuesday, 4 December 2012

Unforgettable

Assalammualaikum sume....

Hari ni aku nak cerita pengalaman aku hari ni yang TAK MUNGKIN akanku lupakan untuk sepanjang hidup aku huhuhuu

Walaupun baru 2nd time check up,tapi dah cukup untuk buat aku serik dan mahu merancang lepas bersalin ni.....

Hari ni aku dikehendaki menjalani check up la untuk ibu2 mengandung,aku pergi dekat Klinik Ibu dan Anak dekat Pasar Besar Gombak yang seberang rumah mertua aku jer....

Aku difahamkan hari ni aku kena ambil darah 10ml kot??? xpasti tapi penuh la 1 tiub jarum yang biasa korang nampak tu kannnn,lepas tu aku perlu minum air gula dan duduk selama 2 jam kat klinik tu sebelum nurse amek lagi sekali darah.....

Ok bagi pencinta penderma darah seperti aku ni,aku merasakan semuanya adalah senang dan akan berlaku dengan secepat mungkin....

Hasrat aku nak pergi awal hancur begitu saje bila aku bangun pun dah pukul 7 kannn tp sampai sana dalam pukul 7.35 mcm tu la.....sampai2 sana...dah pukul 8.30 pagi pun belum lagi diorang panggil nama....selepas panggil nama baru bagi no giliran habis kalau nama pun belum panggil camno?

Ok dia pun panggil la nama aku dengan lantangnya kan....kena tunggu lagi laa 8.45 nombor keramat 7019 aku pon berbunyi la...ok aku pun masuk....masa dia ambil darah tu steady lagi....ok kena minum air gula....

Aku expect air gula yang dia bagi dalam cawan kertas yang kecik molek jer kan....sekali aku tengok besar sekali cawannya kepekatan air gulanya pulak macam korang tgk kat kedai tu kan ade air gula ....ni nak cek aku ada kencing manis ke nak sedekah kat aku penyakit kencing manis??????

cawan tu besar ni.mungkin lebih besar kot
Nurse tu memerhatikan aku minum dengan muka manje pulak....kena minum sekaligus pulak.....xboleh muntah pulak tue......kalau tak,kena minum balik.MINUM BALIK???NEVER!!! so aku pun minum dan telan dengan penuh rasa mual....

Ok Puan kena rehat 2 jam kat klinik ni x boleh keluar,makan dan minum tapi kalau air suam xper....aku angguk je laa tekak dah melonjak2 nak muntah ni,tahan...tahan.....

Aku pun duduk la dengan relax...menahan muntah aku dari keluar....ada la pulak makcik ke kakak ke aku x pasti la.....baik orangnye....berborak2 dengan aku.....sekali ZASSSS bau mulut dia menerjah hidung aku terus melonjak anak tekak aku....INI DAH MELAMPAU....x gosok gigi ke????

Makanya dengan muka yang masih steady...aku menuju ke tandas....nurse kat situ tanya kenapa dik?aku cakap nak buang air besar hehe....masuk je toilet.....habis keluar segala air gula yang aku telan tadi....xde tinggal 1 pun aku rasa kat badan aku ni....huhuhu......

Keluar2 toilet je tengok2 mak aku dah tercongok kat klinik tue...legaa x perlu aku duduk sebelah makcik tadi....sampai laa 2 jam kemudian,aku kembali menemui nurse kat dalam bilik tu tapi nurse ni dah tua sikit.....

Dia amik lagi sekali darah aku...SAMBIL MENGUMPAT!!!! dan tangan aku menjadi bengkak sebab dia cucuk salah urat.....HUWAAAA kenapa?kenapa?kenapa kena mengumpat time cucuk tangan aku???kenapa x mengumpat time waktu lunch?????

kenapa nurse?kenapa?

Tiba2 nurse tue memandang tepat ke arah biji mata aku....Ah sudah...dia tau ke ape aku muntah tadi???

"Awak jujur dengan saya,awak ada muntah tak tadi??"
"Tak muntah nurse cuma rasa loya2 je dengan pening" penuh yakin dengan sekali nafas aku menjawab.

Nurse mengangguk yakin dengan jawapan aku.

"Ok takpe,lepas ni rehat ye bukan apa kalau awak muntah awak kena datang lagi esok untuk minum air gula...awak boleh balik la"

"Terima kasih Nurse"

Sambil tersenyum aku terus berambus meninggalkan Klinik tersebut .
Rasa aku xnak dah pergi check up *__*

Ok sebenarnya ada effect ke kalau aku menipu nurse tu ????

Thanx sebab sudi baca :
^___^









Wednesday, 21 November 2012

Awek Cun , Awek tak cun


Awek cun + BF hensem
Ini couple rileks sahaja. Tiada menunjukkan public affection yang berlebihan. Olang lain pun sinang melihat meleka.
Awek cun + BF hensem

Awek cun + BF tak hensem
Kebanyakan awek yg cun mesti mendapat balak yang tidak hensem. Sila perhatikan balak itu, ada satu macam muka bangga sebab dia punya amoi cun. Kadang-kadang itu balak mesti pakai spec hitam mau kasik nampak sikit hensem. Boleh diperhatikan juga, itu balak suka buat lawak talak kelaka mau kasik tambat hati aweknya itu (tapi itu awek jalang ketawa, cuma senyum manis sahaja). Selalunya juga, balak itu mempunyai kereta yang besar

Awek cun + BF tak hensem
Awek tak cun + BF hensem
Lu boleh nampak itu awek mesti pegang kaw-kaw tangan balak dia yang hensem tamau kasik lepas. Wa pun tatau apa hat. Public affection yang terlampau2 juga akan dilakukan oleh itu awek tersebut terhadap balaknya. Boleh diperhatikan jua kadang2 itu balak hensem pun ada sikit segan sama itu awek punya tingkatlaku. Lepas itu aa, kalau ada amoi cun lalu tepi, ini awek tak cun mesti kasik jelingan maut terlhadap itu amoi cun. Selupa mau makan olang… Inseculity ploblem..
Awek tak cun + BF hensem
Awek tak cun + BF tak hensem
Ini couple talak sapa pedulik punya..no komen..
Awek tak cun + BF tak hensem
Group of girls + 1 guy
Selalunya berlaku di kedai makan.. Seolang lelaki di kelilingi kawan-kawan pelempuan nya. Sungguh selonok kalau dapat mendengar perbualan meleka. Lu akan pelasan, sambil meleka makan, itu lelaki mesti cakap paling banyak sambil buat lawak talak kelaka (tapi kawan2 pelempuannya mesti ketawa jugak)
??
Awek cun berpakaian seksi
Akan lamai olang melihat awek ini. Tetapi awek ini talak kisah sebab besar kemungkinan dia sulah biasa mendapat pandangan seperti itu. Awek seksi ini suka menunjukkan buah-buahan di dada nya, atau pusat nya di khalayak lamai kelana dia tau badan nya ada powah.. Seperti juga lu ada keleta cantik ka lumah besar ka jam balu ka mesti kasik olang tengok, so boleh pelasaan ada happy. ini awek pun sebegitu jua.

owezz sexy
Awek tak cun berpakaian seksi
Hoiyoooo ini manyak keji punya polumpuan. Lu balang talak cantik kasik tutup mahh, jangan bikin olang lain saakit mataa. Ini spesis juga suka menipu dili sendili dengan mengatakan “I wear sexy and I feel good” ataupun “I have the right to wear anything I want”… Sememangnya meleka melasakan bahawa berpakaian seksi boleh menjadikan meleka jadi lagi lawa.. Wa tidak lasa begitu. Huduh akan tetap huduh. Tetapi jikalau huduh & sexy?? Haiyooo
No Komen


Ini adalah hiburan semata-mata...

Jadilah diri sendiri tak kiralah bagaimana pun keadaan kita....

Supaya nanti,orang lain juga akan menerima kita seadanya.....

^___^

Thnx sudi bace :)

Ohh Durian

kalau dapat durian isi macam nie...perhhh 

Di Malaysia,durian bukan la 1 perkara asing lagi.....

Bagi aku,durian adalah buah yang PALING SEDAP yang susah tau nak describe keenakannya....

Walaupun baunya agak kuat,tapi masih dikategorikan wangi sangat2...pendek kata bau durian membayangkan keenakan rasa di dalamnya...

Aku ingat lagi masa aku belajar kat Melaka dulu...pergi la rumah pakcik aku tu....ok menantu dia ada kebun durian...memang berguni2 la durian dibawak balik kannnnn.....

Keadaan aku,kawan aku dan keluarga pakcik aku masa tu...Ya Rabbi memang sangat2 rakus hokehhhh.....bukak je durian tu,pasti ada tangan2 yang menyambar isi kat dalamnya...termasuklah pakcik aku sekali....memang sedap beb.....

Pokoknya,habis la durian yang aku rase 3 guni tu kecuali durian yang sesuai dibuat tempoyak tu idok ler teman nak makan yer.....

Tapi bila dah habis makan durian jangan lupa minum air yang da ditadah kat kulit durian tu...mengikut petua atuk n opah aku laa,kalau x jenuh nak tido malam kang....

orang xde perasaan jer x terliur melihatnya huhu

Itu la serba sedikit kenangan aku dan durian....

TAPI......

Tu dulu......

Keadaan aku sekarang amat2 menyiksakan.....

Aku xmampu lagi nak menjamah waima secubit pun isi durian...

Apatah lagi Crepe durian yang tengah famous tu malahan jua bubur durian begitu juga Aiskrim dan gula2 durian.....

Semuanya gara2 menjaga kandungan aku sekarang.....

MEMANG LAA

Ada yang cakap...."ala rasa sikit jer nak lepas kempunan x bg effect pun kat baby" , dan ayat2 lain la yang sama maksudnya....

Tapi aku xsanggup nak mengambil risiko....walaupun secara amnya,belum lagi terdapat pengiktirafan dari mana2 pusat kajian yang mengatakan Durian boleh menyebabkan keguguran....

Contoh mak aku....mak aku sebenarnya dah mengalami keguguran banyak kali tau.....salah 1 puncanya adalah durian !!!

Tapi xpe...bila dah besar perut ni dalam 7-8 bulan dah boleh kott amek sikit ......

Perkara pertama aku nak rasa durian crepe...sedap sgt ke rasanya?bersepah2 orang share resepi durian crepe.....

Okay...tu je laa yang nak di share kan.....

Thnx sudi membaca ^___^













Tuesday, 6 November 2012

Mamil Mama n Anmum Materna


Since dah disahkan hamil ni....aku sejujurnye memang takde selera sangat xpecially waktu siang dan apatah lagi kalau makan nasik mmg x lalu....

Makanya oleh kerana risau anak x mendapat khasiat secukupnya (sebab kalau aku xmakan tu petanda baik untuk kurus) , aku dan suami pon mencari2 la susu sampingan untuk kebaikan anak dalam perut nie....

At first aku google2 aku memang dah jatuh hati sangat dengan Mamil Mama sebab reviewnye adalah lebih bagus berbanding Anmum,selain dari jenama lain yang pelbagai....

Mamil Mama ^_^
So aku pun beli la sekotak susu Mamil Mama dekat Jaya Jusco kann......

Mule2 takut gak nak minum takut tak sesuai ke hape ke.....

Tapi so far Alhamdulillah laa memang sangat sedap dan berpuas hati r xterlalu manis dan xde la tawar sangat...

Setiap pagi dan petang akan Excited sangat2 nak minum .... xperlu disuruh2 aku sendiri bancuh minum....

Sehingga la minggu lepas,susu aku dah habis,dah 3 kotak gak aku beli....

Susu Mamil Mama ni susah sgt nak carik...kena kat pasaraya besar jer ade....even Ong Tai Kim yang besar tu pon xde...

Hari pulak asyik hujan je...malas la nak pergi jauh2 last try laa sekotak susu Anmum Materna..mane la tau kot2 sedap ke kan padahal sebelum ni org Anmum nak tarik2 aku kat Carrefour tu aku wat dekk je kan.....

Ok 1st try.....rasa dia sangat2 manis xmacam Mamil Mama....n then aku perasan setiap kali lepas minum aku akan rasa mual nak muntah dan perut aku akan mengeras kesakitan....

Simptom2 ni xpernah wujud sebelum aku minum Anmum.....

Sekarang nak minum susu ??? huh sehari sekali je itu pon sebab suami dah bancuhkan kalau tak,x hingin aku nak minum....


Anmum Materna
Mungkin sebab pembawakan budak kot....ape2 je la cepat laa habis sekotak ni aku nak beli balik Mamil Mama !!!!!

Tapi walau apa pun,khasiat keduanya adalah bagus cuma bergantung pada selera individu la kan ^_^

Sunday, 21 October 2012

Its Positive .. Syukur Alhamdulillah ^__^

Hurmm macamane nak start ek .....
Almaklum laa dah lama rasanya x menghapdet belog nie.....
Akibat ketidakupayaan dan ketidakrajinan soo mmg berhabuk sikit r blog nie....

Mcm nie sekali habuk Blog aku nie.....hehe


Forget it......

Ok,sekarang aku nak cerita pasal keajaiban sangattttt yang berlaku kat diri aku kira2 19 September 2012 yang lepas kalau xsilap aku laa kan.....

Ok cerita dia macam nie......

Last Weekend Raya Aidilfitri hari tue,my SIL buat laa open house.....
Di Open House tersebut aku yang bertindak sebagai Pembantu Kurang Boleh Diharap telah berkampung laa kan kat rumah tu dari pagi sampai laa ke malam....

Dah nak habis majlis tu my SIL datang kat aku...katanya ade la sahabat dia dtg....sedang hamil....yg telah me-rekemen-kan SIL aku supaya berurut dengan Bibik....sebab katanya Bibik tu mujarab.....sebab dia dan adik dia setelah berusaha berbulan2 untuk hamil akhirnya berkat urut dan kekuasaan Allah S.W.T hamil laa sahabat my SIL ni dengan adik dia sekali.....

Jadi....

"Umi nak cuba X?"
"Berapa ke HARGANYA?" - soalan paling penting untuk org xberapa nak Berada cam aku ni ... Tettttttt......

"Rm 35.00 untuk 1 badan...."
"OK set"

*****************************

So esoknya Ahad aku bersakan laa pergi bermandi2 kat SUNWAY LAGOON kannn ...... sebab Isnin tu cuti 1 Malaysia......

Nanti aku hapdet pasal Sunway Lagoon k.....

****************************** 

Isnin 16 September 2012 - 
Al-Fatihah to my Ex-Classmate yang telah kembali ke Rahmatullah - Radzi Abdul Hamid....

Masa Majlis Pengkebumian ni mmg sume org dok tanya aku dah ade isi ke ape ke.....ishhh cemuih aihhhh....

                                                      ****************************** 

Ok berbalik pada sesi Urut2 tue.....setelah mendapat GreenLight dr Suami kan....so aku tinggal tunggu appoinment je laa nak urut2 tue....

Walaupun mendapat GreenLight dr Suami,tapi berbeza pulak dengan Mak aku yang katanya nak urut boleh tapi jangan serentak dengan my SIL sebab takut nanti salah sorg beralah yelaa mcm kahwin jugak xelok naik sekali 2 pengantin nnti sorg cepat dpt anak sorg lambat....KATANYA......

Jadi dengan penuh kehampaan 18 September 2012 aku tengok jer laa SIL aku diurut kat rumah tue...(bibik tu datang rumah pelanggan yer).....nampak sgt2 selesa aku tengok dia berurut......soo aku pon dah buat appointment dengan bibik tu pada 19 September 2o12......

Malam tu terkebil2 aku nak tido....tetibe je keluar kan mulut aku....

"Abang,kalau ayang dah ade isi macamane?xkan nak urut?"
"Kenapa ayang rasa dah ade ke?"
"Mana la tau...."
"Esok beli la 1 pregnancy test yang murah punye....."
"OK"

Sebenarnye aku sendiri xtau kenapa tiba-tiba aku rasa macam tue.....

**********************************

Esok tu aku pon beli laa 1 UPT test yang cikai2 jer....just nak sedapkan hati aku kan.......

Walaupun pagi tue aku dah melantak roti bagai.....tp aku pk kalau ade tetap akan nampak line....maklum laa farmasi belakang opis ni bukak pukul 10 pagi....giler ko xmakan sampai kol 10 pagi....meroyan aku kang.....

Aku pon cek laa kat opis....mende alah tue aku letak kat atas jamban sementara tu aku buang laa plastik n kotak UPT tue....datang balik jamban tengok sekilas jer mende tu pastu nak buang....tetibe...Aik....kenapa mcm ade 2 line nie?MACAM ade tp xpasti sebab kabur.....

Aku tanya laa budak opis ni untuk kepastian.....dia pon kata nampak dua.....

Hati aku da mula laa berdebar2 kannn.......xper tggu balik kang tunjuk kat suami aku .....

Ok fine sume aku tanya semua jawab ade 2 line......

Xpuas ati gak tue....beli lagi  1,yang cikai punya gak.....2 line tp kabur,....xperlaa nnti tggu hujung bulan tgk macamane.....

Xdan nak tunggu hujung bulan Suami aku dah beli yang digital punya.....

Dan hasilnya.....PREGNANT ! Alhamdulillah Syukur Nikmat :')

ni laa ketiga-tiga result aku ......


*****************************

Dan berikutan kehamilan aku...Suami aku telah pun .......

Botak sebab dah nazar !


Doakan yang baik2 yer untuk aku dan baby :)
Sekarang ni dah 10 minggu ....






Tuesday, 4 September 2012

Kesedihan Tak Memasal TT_____TT

Hari ni, 4 September 2012 genaplah 7 bulan aku bergelar seorang Isteri kan....kejap jer masa tu berlalu,rasa aku nak jer ulang balik peristiwa Perkahwinan aku kan.....syok woo naik pelamin ^_____^

Tapi tue la walaupun sudah 7 bulan berkahwin aku n suami masih belum lagi ade ura-ura untuk memiliki cahayamata.....bukan xnak tapi belum ade rezeki hokehhhh.....

Sepanjang perkahwinan kami,selalu jer aku merasai tanda-tanda kehamilan tapi oleh kerana dah selalu berharap tapi xde hasil,so sekarang aku susah sikit nak layan perasaan aku la tentang anak ni kan....

Walaupun kadang2 tue aku rasa malas nak layan n rasa nak tampar je sape2 yg tanya "Dah ade isi ke?" "Bila lagi?"  

Common , even aku ade isi n anak aku kuar dari perut aku pun,bukan aku dapat sponsor besar pun dari orang yg tanya tu kan kan kan????

Tapi aku masih boleh gagahkan diri aku untuk menjawab semua persoalan mengenai anak tue....sabar yer,kalau ade rezeki x kemana......

Tapi sebenarnye nak cerita pasal 1 movie ni la aku download dari Syok.org,tajuk dia "What To Expect When You're Expecting"

Aku download semata-mata sebab aku tgk ade J.Lo,Cameron Diaz n beberapa artis UNKNOWN dimata aku kan....hehehehehe

Cerita dia not bad.....but totally pasal family.....n pregnancy !!!!! 

Aku xhabis-habis sebak n menangis masa tengok cerita nie......

Masa tau dia mengandung aku nangis....

Masa keguguran aku nangis....

Masa J.Lo cakap dia lah penyebab family tu xboleh ade anak pun aku nangis.....

Masa baby keluar pun aku nangis....

X hape2 ntah aku ni kan???

Aishhh penuh dengan air mata laa aku tengok cerita nie kan....

Bukan pasal cerita ni sedih macam cerita Ibu Mertuaku,Noppp......

Tapi sangat menyentuh perasaan lagi2 untuk org yg mengharapkan anak macam aku ni T__T

Bila r aku nak merasa pengalaman mengandung,beranak mcm org lain Y__Y

Korang kena tgk cerita ni,kalau korang nak la kan hehehehe.....

Bawah ni serba sedikit info la ek....

Poster Cerita Ni

Mother No 1 - 2 tahun kahwin xde anak...
bile preggy mmg xcited r kan n mengalami hari2 sukar waktu preggy...
ade mak mertua tiri plak mengandung jugak kat bawah nie...
Mother No 2 - Mak mertua tiri mother 1,
baru jer kawen,penari club,mengandung sama dengan  menantu tiri lak tu,
twin lagi....masa preggy sgt bersemangat xmcm org lain tapi bila ada anak letih nak jaga

Mother No 3 - Host TV yg berunsurkan kesihatan.
Xplanning pun nak ade anak....tp preggy gak kan....



Mother No 4 - Terlanjur dengan bekas rakan sekolah....
1st time buat terus lekat....mule2 laki tu xnak layan,tp last2 bertanggungjawab jugak,
tapi sayangnya dia keguguran....Oh Man....memang sedih sgt2 TTT______TTT

Mother No 5 - Keje fotografer....memang da lama teringin nak anak
walaupun suami dia  belum bersedia,tapi yg malangnya dia ni mmg mandul....
xboleh ade zuriat n planning nak ade anak angkat dari Eutopia :)


Ok Thnx Baca penulisan yang x seberapa nie ^^,



Aku Perlukan Bookshelves Baru !!!

Akibat kegilaan kami terhadap buku-buku dan majalah-majalah yg xde faedahnye pun sebenarnye tp cukup la sekadar menghiburkan di waktu sebelum tidur kan.....

Satu-satunya bookshelves kami dah XMUAT dah...dah overload dah mampat n jitu sangat2 dah....sampai terkeluar dari landasan.....

Jadi di hari yang berbahagia nie telah pun aku survey beberapa spesis bookshelves yang mungkin boleh diaplikasikan di Bilikku Syurgaku..... )___(

Walaupun cuma simple dan oldskool,tp ini yg terbaik untuk letak buku tau

Idea ni mmg bagus tapi masalahnye siapa pulak nak membina mende alah ni?

Memang santai habis r kan kalau buat style mcm nie...konpem tersusun je barang aku kan...

Memang simple,stylish dan flexible...aku boleh duduk seharian baca buku kalau macam nie...

Walaupun nampak kompak tapi syok giler dow ade cenggini....
Pilihan aku sumenye xnak kalah pulak kan....sumenye nak segadang-gadangnye...

Pastu baru r aku SEDAR DIRI sikit kan aku cuma duduk kat dalam bilik,bukannya romah.....

Kalau aku buat gak design kat atas ni memang laa boleh tp masalahnya mana pulak nak tereban (buang) kan katil aku,almari baju aku,almari make up aku dengan TV nye lagi kan.....HUK HUK :'(

Tapi kalau nak beli bookshelves yang kiut tetomei2 tu xcukup nanti nak letak buku2 yang akan datang....

Nak buang atau jual buku sedia ada kang sayang.....huhuhuhu

Nak letak shelves kat dinding tue bukan x boleh,memang laa boleh tapi kan,aku xsuke laa plak jenis macam tue huhuhu

Ke patut aku pindah rumah semata-mata nak beli bookshelves????HAHAHAHHAHAA




Wednesday, 15 August 2012

Hari-hari akhir sebelum Aidilfitri ^____~

Yeahhhhh hari ni last day aku kerja.....

Sekejap jer dah nak raya kan.....

Tapi dalam kegembiraan nak menyambut raya,

Sebenarnya agak sedih sebab Bulan Keberkatan iaitu bulan Ramadhan akan meninggalkan kita...T__T

Moga-moga segala amal ibadat kita tahun ni akan diterima Allah S.W.T

Sebab kita tak tahu adakah masih ada Ramadhan untuk kita akan datang....U__U

Jadi sementara masih ada masa ni,marilah kita membuat ibadah sebanyak mungkin.........

Soo disini nak mengambil kesempatan untuk mengucapkan : : :

::::::::::::::::::::

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

MAAF ZAHIR DAN BATIN

:::::::::::::::::::

1st Raya dengan Husband `__`

Semoga korang berbahagia laa yer Aidilfitri nie.....

Yang balik kampung tue,take care ok.....

Yang raya bandar tue.....same laa kite *__*

Yang penting jangan main mercun.....hiihiihii .......

N bersedia untuk kenaikan berat badan yer maklum je laa makanan raya mana boleh tahan hahahaha

P/S : Xtau la mane ke ropenye berghaye romah mertua tahun nie T__T

Thanx Baca ^___^


Sunday, 12 August 2012

Kuih Raya Yana Shamsudin ^__^

Aku sebenarnye bukan la suka suki nak perabih duit nak beli kuih raya semata-mata....

Tapi since aku mmg minat laa kan kat Yana Shamsudin .....

Dia lak bukak booth kuih raya kat Plaza Idaman Gombak...

Alahai....sejengkal jer kot dengan umah aku...

So semalam aku dgn Mr Hubby sebenarnye pergi KL Festival City beli Cool Blog la kan...

Patu,Otw balik,lalu la depan booth Yana tue....

Aik...ade Yana laa abang...

Kitorg pon balik rumah la amek duit siap2 pakai bedak sume,....

Kitorg pon gi la sane....dengan kecut perotnye laki bini nie kan...

Bukan nak beli kuih sangat pon...

Saja nak jumpe Yana hahahahha

Kitorg beli biskut Superstarberry dengan biskut SujiWawa laa kan...

Berharga Ringgit Malaysia Lima Puluh Enam Sahaja.....

Tapi sedap woooo ......xrugi beli ahakzzzzz ^___^

SnapSnap

Peaceeee Comel Yana Nie....

Biskut Superstarberry

Biskut SujiWawa



Thursday, 9 August 2012

Rumah Tradisional Melayu Seluruh Malaysia ^__^

Ok sempena nak raya nie kan....mesti korang da terbayang2 rumah kat kampung korang kan.....

: : : Untung ler ade kampung : : :

Aku memang idok ler ade kampungnye kalau dah opah dengan nenek mertua pun duduk Gombak je kan...hihihi.....

Tapi aku sebenarnya sangat kagum dengan Malaysia,sebab Malaysia ada berbagai-bagai bentuk rumah tradisional yang menjadi sebuah warisan yang tidak ternilai untuk kaum melayu di Malaysia ni....

Jomm kita review rumah2 yang ada kat Malaysia nie... ^___^













Tapi sekarang nie kat mana2 pun banyak dah ubah rumah dorg jadi umah batu....

Senang makan anai2 katanya....

Yeke???

Tapi selagi kita boleh kekalkan,kekalkan lah...

Sebab 1 masa akan datang...kita mahu anak cucu kita tahu....

Asal usul kita orang melayu...

: : : Takkan Melayu Hilang Di Dunia : : :

Aku paling suka perak,sebab mak aku orang Perak hiihii

Ok Selamat Balik kampung ^___^

Wednesday, 8 August 2012

Landscape by Abah ^__^

Mak dan abah menghuni di rumah teres peninggalan arwah nenek aku....duduk pun bersebab hokehh kitorg ade rumah dekat Keramat Au3....

Since diorang dah duduk situ...bapak aku pun ade la 1 hobi yang bagus iaitu mencipta lanskap sendiri....

Aku rase sepanjang aku hidup...laman rumah tu dah ade bermacam2 design tau....sume dr kreativiti abah aku laa....

Kalau dia dah jemu dengan lanskap tue,dia akan ubah sesuka hati dia.....

Yang aku paling salute,kagum,bangga dan bermacam rasa kekaguman dan kebanggaan bila abah aku buat semuanya sendiri...

Opps bukan kitorg xnak tolong tapi dia buat x khabar kat org,tau2 dah siap jer lanskap tue....dia lebih suka buat kerja sendiri xmengharapkan org lain...unless dia betul2 xlarat nak angkat sesuatu tue....



Add caption

Dr pokok buluh kecik tu merimbun buat macam atap....
I love it !

Kat tepi jalan besar pun habis dikerjakan

Bukan tue jer,abah sangat2 rajin kemas dan cat rumah....cuma bajet nak beli cat jer selalu xde hahahahaha

Proud Of You,Abah

Thnx Bace ^__^



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...