Saturday 9 November 2013

Anak Kuat Menangis????

Pernah x korang tengah berjalan2 santai2 di mall ade baby yang melalak-lalak macam nak terkeluar anak tekak??puas mak apak baby tu memujuk baby tu x henti melalak??pernah tak korang melihat atau mengalami situasi begini???

Kalau bagi aku,perkara ni bukanlah perkara asing lagi hehe.....aku dikurniakan anak yang aktif dan bersuara nyaring....SANGAT NYARING.

Mungkin sebab Isyraf mengikut jejak langkah aku yang juga seorang yang kuat melalak tak hengat punya kan....

Pernah jugak la aku dimarahi orang ramai sebab membawa anak aku yang masih bayi itu ke mall....siap mengumpat belakang2....pernah satu masa tu,anak aku menangis,aku pulak dekat kaunter nak bayar la barang yang dibeli,Isyraf dijaga oleh dada dia...ade makcik n anak perempuan dia ni mengumpat2 anak aku dekat sebelah aku je kottt....mungkin dia tak tau aku mak kepada bayi yang menangis tersebut....aku pun xpuas hati aku cakap la,dia anak saya,saya yang jaga dia,bukan makcik.

Bukan nak kurang hajar,tapi seriously,ingat kami ni sengaja ke nak biar anak kami melalak2?ingat kami tak berusaha ke untuk meredakan tangisan anak kami?tapi kami sentiasa bersabar dan tak pernah marahkan anak kami yang menangis2 tu....

Sebab doktor ada beritahu kami,bayi yang menangis tu kemungkinan dia lapar dan masuk angin,tapi jika dia tetap menangis juga,mungkin kerana dia mengalami perubahan dan mungkin sebab itu ia menangis.Kerana dia menyedari perubahan yang berlaku dalam badan dia,kerana itulah dia menangis...

Tapi perkara itu cuma berlarutan selama 3-4 bulan saja....kerana dalam tempoh tersebut la bayi cuba menyesuaikan diri dengan dunia baru...Bila dia sudah mula nampak dan mengenali ibu bapa dia,dia sudah kurang menangis...dan boleh la berjalan lama sikit....

Sekarang isyraf sudah 6 bulan,Alhamdulillah dia dah tak macam dulu....cuma kalau dia mengantuk dan lapar je suara dia nyaring sikit laa hahahhaha....

Jadi kesimpulannya,kita sebagai mak ayah ni,kena bersabar la jika mempunyai anak yang menangis kuat nie...ada hikmahnya nanti InsyaAllah.....lagi satu,jika anak minum botol,xkira la susu FM atau susu badan,cuba bagi anak punting susu yang warna kuning tu,korang leh cuma jenama dr.baby atau jenama pigeon...sebab dia lembut ala2 puting ibu juga....hehehe

p/s : Isyraf pernah dibawa berubat la juga oleh 2-3 orang kot2 laa kalau ade benda yang merasuki dia,tapi x,dia cuma mudah masuk angin...Alhamdulillah.....

Ini la keadaan Isyraf bila menangis kannn ala anak ammi ^_^

2 comments:

  1. Same sgt cm ank sy..tp gal..ble menangis..xtau nk watpe dh..skrg dh 6 bln kurang skit tp stil ade klu nk tdo..heheh..

    ReplyDelete
  2. Slm.sy mgalami perkara ni.tiga2ank sy kuat ngis msa bby..skrg yg no3 ni bby boy dh 3bln.sy msih takut2lg nk bwa kluar rumah.bile dtg angin die tba2ngis yg xboleh d pjuk.slalu jd cmtu ble die xckup tdur n over stimulating. Mmg sgt2 mduga sy.hri2sy bdoa smga Allah pmudahkn sy skluarga.mgkin ada hikmah nya.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...